torstai 11. syyskuuta 2014

Näppäilykuvien päällä

Erik Kesselsin teos mykisti opiskelijat.
- Tuntuu kauhealta kävellä näiden päällä, Noora Ojanperä sanoi astellessaan Erik Kesselsin 24hrs in photos -teoksen päällä. Teos koostuu kuvapalvelu Flickriin yhden vuorokauden aikana ladatuista kuvista, jotka on tulostettu ja kasattu museon lattialle. Yhteensä kuvia on - paljon.  
  Valokuvaajien syksyn opintomatka suuntautui perinteisesti Helsinkiin. Tällä kertaa ohjelmassa olivat Valokuvataiteen museon Snapshot-näyttely ja Sanomatalon torille pystytetty World Press Photo kilpailun katselmus. Mahtui ohjelmaan toki myös rakkaan pääkaupunkimme katutunnelman vapaata aistimista.
  Snapshot-näyttelyssä opiskelijat saivat nauttia laajan kattauksen ns. näppäilynkuvan (ei ammattimaisen valokuvauksen/albumikuvauksen) eri lajityyppejä. Mukaan oli mahdutettu mm. kaikki nykyaikaiset sosiaalisen median kuvatyypit "duckfacesta" "flexingiin". Näyttely esitteli myös maailmaa muuttaneita harrastajakuvaajien aikaansaannoksia, mm. Abu Ghraibin vankilakuvia.
  Suurin hitti taisi kuitenkin olla Meme Booth, jossa näyttelyvieraat saivat ottaa itsestään kuvia tekstien kanssa ja jakaa ne museon Twitter-tilillä.
  Siinä missä Snapshot aiheutti hilpeyttä, World Press Photo veti ilmeet vakavaksi. Väkivaltaiset yhteenotot, kuolema ja kärsimys toistuvat useassa kilpailun loppusuoralle nostetussa kuvasarjassa.
  - Kylmät väreet tulivat, kun tajusin, mitä kuva esittää, Aki Laukkanen tiivisti Christopher Vanegasin meksikon huumesodan uhreja kuvaavan otoksen äärellä.

Teksti Mika Nykänen, kuva Raimo Kosonen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti